Deze website wordt niet langer ondersteund in Internet Explorer. Update hier je browser voor een betere ervaring.

Bouwpakket voor je leesclub: Dominique De Groen

Door deBuren op 21 nov 2020
Tekst
Literatuur & taal
© Simon Debbaut-L’Ecluse

Wie is Dominique De Groen?

 

Haar debuutbundel 'Shopgirl' ontkiemde in de kelder van Primark, waar ze de globalisering overpeinsde en uitspuwde. In opvolger 'Sticky Drama' voegt Dominique klimaat en migratie aan de breuk toe. De stem van een generatie. Het is uitkijken naar haar eerste roman. Dominiques helden zijn Tolkien en Britney Spears. 

"Toen ik uit financiële noodzaak bij Primark ging werken, wist ik al na twee dagen: ik moet hier iets mee doen. Nergens is het kapitalisme zo naakt. Mensen die ruzie maken over de laatste goedkope pyjama. Ik ben gaan lezen over de mode-industrie, de arbeidsomstandigheden, de ecologische implicaties. En daar is een episch gedicht van gekomen, mijn eerste bundel 'Shop Girl'." - Dominique De Groen

Lees


Dominique schreef in 2018 op vraag van deBuren en BOZAR een gedicht bij een tekening van Hugo Claus, lees hier ‘Tot iemand mij overtrekt’.

Kijk

Bouwpakket voor leesclubs: Dominique De Groen

Luister

 

 

Lees 'Offerlam' samen met je leesclub!


Ben je lid van een leesclub of wil je er een starten? Ontdek samen met je clubleden het debuut van de jonge schrijvers uit de podcastreeks 'Groen Gebladerte'. Met deze discussievragen kan het gesprek in je leesclub echt op gang komen. Voor de diehards voorzien we extra lees-, luister- en kijktips.

Discussievragen

 

  • Op pagina 12 lezen we: ‘Ze is geen melklam maar een offerlam.’ Wat is het verschil tussen deze twee soorten dieren? Waarom, denken jullie, heeft Dominique De Groen gekozen voor het centraal stellen van het offerlam in haar bundel?
  • Hoe zouden jullie de stijl van deze bundel omschrijven?
  • Op pagina 19 staat: ‘Honderd beelden spoelen aan op deze ochtend en drogen uit.’ Hoe interpreteren jullie deze regel? Wat voor beelden zien jullie voor je? Wat zijn jullie associaties met de metaforen van aanspoelen en uitdragen? En hoe verhoudt deze regel zich tot de rest van de bundel?
  • Dominique De Groen gebruikt in verschillende delen van Offerlam termen en typen taalgebruik die met het internet geassocieerd kunnen worden. Welke voorbeelden kunnen jullie vinden? Wat is het effect van deze stijlkeuze?
  • De jury van de Herman de Coninckprijs 2020, waarvoor Dominique De Groens bundel Sticky Drama (2019) werd genomineerd, schreef in het juryrapport over het werk van De Groen:
    ‘Meer dan een aanklacht is deze poëzie een provocatie en een oproep om te kijken naar en te denken over de wereld om ons heen.’ Past deze beschrijving ook bij Offerlam? Waarom wel of niet?
  • Op welke manier speelt (kritiek op) het kapitalisme een rol in de bundel Offerlam?
  • Op welke manier hebben de tekeningen van Jacky De Groen een invloed op hoe jullie de poëzie in de bundel lezen en begrijpen? Welke illustratie vinden jullie het best passen bij de poëzie en waarom?
  • Offerlam is, zoals het geval is bij alle uitgaven van uitgeverij het balanseer, opvallend en origineel vormgegeven. Welke ontwerpelementen vallen jullie op? Welke voegen betekenis toe aan de poëzie? Kijk bijvoorbeeld eens naar het formaat van het boek, de lettertypes, het kleurgebruik, de plaatsing van de tekst op de pagina en het omslag.
  • Op de internationale poëziewebsite Lyrikline is een opname te beluisteren van Dominique De Groen die het gedicht ‘Droom #4’ voordraagt (in de bundel Offerlam is het een titelloos gedicht op pagina’s 14 en 15). Welk effect heeft de voordracht van de dichter op jullie? Op welke nieuwe manieren kijken jullie na het beluisteren van de opname naar dit gedicht in de bundel?
  • Paul Vincent vertaalde het gedicht ‘Dromen van het offerlam/Droom #1’ (het openingsgedicht van de bundel Offerlam) naar het Engels voor The Low Countries. Zorgt het lezen van de vertaling voor nieuwe inzichten in De Groens poëzie? Welke?
  • Dominique De Groen is eens ‘de Billie Eilish van dichterlijk Vlaanderen’ genoemd. In hoeverre begrijpen jullie de vergelijking tussen De Groens poëzie en Eilishs muziek en liedteksten?
  • De poëzie van Dominique De Groen wordt geregeld (bijvoorbeeld hier) vergeleken met de poëzie van haar generatiegenoten Obe Alkema, Arno Van Vlierberghe, Frank Keizer en Maarten van der Graaff. Zoek eens enkele gedichten op van die dichters. Welke overeenkomsten zien jullie?
  • Wat was voor jullie de grootste eyeopener tijdens het lezen van deze bundel?


Lees-, luister- en kijktips

 

  • Een interview door Lies Van Gasse uit 2018 in de podcast Boeken Toe.
  • Op de internationale poëziewebsite Lyrikline is een opname te beluisteren van Dominique De Groen die het gedicht ‘Droom #4’ voordraagt (in de bundel Offerlam is het een titelloos gedicht op pagina’s 14 en 15).
  • Paul Vincent vertaalde het gedicht ‘Dromen van het offerlam/Droom #1’ (het openingsgedicht van de bundel Offerlam) naar het Engels voor The Low Countries.
  • Hier is het juryrapport te vinden van de Herman de Coninckprijs 2020, waarvoor Dominique De Groens bundel Sticky Drama (2019) werd genomineerd.
  • Hier vind je het juryrapport van de Frans Vogel Poëzieprijs 2019, die aan Dominique De Groen werd toegekend voor haar bundels Shop Girl (2017) en Sticky Drama (2019).
Vertel het verder: