Deze website wordt niet langer ondersteund in Internet Explorer. Update hier je browser voor een betere ervaring.

Bouwpakket voor je leesclub: Aya Sabi

Door deBuren op 21 nov 2020
Tekst
Literatuur & taal
© Simon Debbaut-L’Ecluse

Wie is Aya Sabi?

 

Vanuit Mechelen schrijft Aya columns voor De Morgen en vlijmscherpe tweets. Ze debuteerde met 'Verkruimeld Land', een bejubelde reeks kortverhalen over afkomst, leven en dood. Momenteel werkt ze aan haar nieuwe roman, ondertussen schopt ze de wereld verder een geweten. Aya kijkt op naar Connie Palmen, maar heeft ook een favoriet kookboek. 

"Als schrijvers hebben wij de taak om te zeggen wat er niet gezegd wordt. Dat hoeft daarom niet politiek of revolutionair te zijn, dat kan ook in het kleine, intermenselijke zitten. We zeggen soms gewoon minder dan we eigenlijk zouden moeten zeggen. Ook thuis aan de keukentafel." - Aya Sabi

Lees


Aya nam in 2018 deel aan de schrijfresidentie van deBuren in Parijs en schreef daar de tekst ‘Bij elkaar geraapte chaos’, die ze kon voorstellen op de Nacht van de Geschiedenis. Sabi werd ook geselecteerd als deelnemer aan het internationaal talentontwikkelingstraject CELA (Connecting European Literary Artists).

Kijk

Bouwpakket voor leesclubs: Aya Sabi

Luister

 

 

Lees 'Verkruimeld land' samen met je leesclub!

 

Ben je lid van een leesclub of wil je er een starten? Ontdek samen met je clubleden het debuut van de jonge schrijvers uit de podcastreeks 'Groen Gebladerte'. Met deze discussievragen kan het gesprek in je leesclub echt op gang komen. Voor de diehards voorzien we extra lees-, luister- en kijktips.

Discussievragen

 

  • Hoe zouden jullie de stijl van deze verhalenbundel beschrijven?
  • Wat vinden jullie de mooiste zin uit Verkruimeld land? Waarom?
  • Op de achterkant van het boek staat dat Aya Sabi ‘een eigentijdse draai geeft aan de verteltraditie van Duizend-en-een-nacht’. Wat houdt die traditie precies in? En op welke manier is de variant van Sabi daarop ‘eigentijds’?
  • Wat is volgens jullie het hoofdthema van deze vijf verhalen? En op welke manier verbindt dat thema de naamloze personages met elkaar?
  • De vijf kortverhalen worden omringd door een proloog en epiloog. Is hetzelfde personage aan het woord in de proloog en epiloog? En hoe verhoudt dat personage zich volgens jullie tot de personages in de kortverhalen?
  • Nergens wordt expliciet benoemd in welk land of welke landen de personages zich bevinden. Toch hebben jullie misschien tijdens het lezen aan bepaalde landen of regio’s gedacht. Welke en waarom?
  • Op pagina 9 opent het boek met ‘Het begon in het land van uitersten’. Hoe leggen jullie de term ‘land van uitersten’ uit? Wat zijn die uitersten? En waar vinden jullie die terug in de verhalen?
  • Herlees in het verhaal ‘Verstrengelde vingers’ eens pagina’s 32 tot en met 34. Wat is er volgens jullie die nacht gebeurd met het wapen van de ik-verteller? Wie haalde de trekker over? Waarom denken jullie dat?
  • Waarom wordt de ik-verteller in het verhaal ‘Opdwarrelend stof’ gemarteld? Wie voert de marteling uit? Waarom? En waarom grijpt niemand in? In een interview met Chiara De Prest voor Ravage vertelde Aya Sabi dat ze voor dit verhaal geïnspireerd werd door een documentaire over kinderen die bezeten werden verklaard in Centraal-Afrika. Hoe herlees je het verhaal, nu je dit weet?
  • Wie spreekt volgens jullie wie aan in het verhaal ‘Wacht op me, lief’? Waar bevindt de ik-verteller zich? Wat is er volgens jullie na het einde van het verhaal gebeurd? Hebben de geliefden elkaar nog eens teruggezien, denken jullie?
  • In het verhaal ‘Naamlozen’ wordt een ‘u’ aangesproken, bijvoorbeeld op pagina’s 87, 88 en 92. Wie spreekt de verteller in de u-vorm aan volgens jullie? En hoe zouden we dit kunnen relateren aan de verteltraditie van Duizend-en-een-nacht?
  • Het verhaal ‘Bestofte gordijnen’ kan geïnterpreteerd worden als het verhaal van een zelfmoordterrorist. Welke aanwijzingen kunnen jullie hiervoor vinden? Wat is de overtuiging/motivatie van de terrorist?
  • Verkruimeld land is over het algemeen positief ontvangen. In NRC kreeg het boek bijvoorbeeld vier sterren (in een recensie door Hannah van Wieringen, hier te lezen met een abonnement). In Standaard der Letteren daarentegen kreeg de verhalenbundel slechts één ster (in een recensie door Mark Cloostermans, hier te lezen op zijn blog). Hoe verklaren jullie het verschil tussen de beoordelingen van de recensenten in die twee grote kranten?
  • Wat was voor jullie de grootste eyeopener tijdens het lezen van dit boek?

 

Lees-, luister- en kijktips

 

  • Een interview door Matthias M.R. Declercq voor Iedereen Leest.
  • Een interview door Hayat El Khattabi voor Het Nieuwsblad.
  • Een interview door Wikdo Smeets voor Zuiderlucht.
  • Een interview door Cleo Freriks voor Observant.
  • Een interview voor Beslist Feminist.
  • Een interview door Chiara De Prest voor Ravage.
  • Een interview bij het radioprogramma Nooit Meer Slapen.
  • Een interview bij Limburg Radio 1.
  • Een interview door Lisa Weeda en Onias Landveld voor de podcast Grensgangers.
  • Een recensie door Marjet Maks voor Kortverhaal.
  • Een recensie door Marcia van der Zwan voor Boekvinder.
  • Een recensie door Iris voor Readalicious.
  • Een recensie door Mark Cloostermans op zijn blog (ook verschenen in Standaard der Letteren).
  • Onderaan deze pagina zijn drie interviews met Aya Sabi terug te luisteren op de Nederlandse Radio 1.
  • Een interview in De Morgen.
  • Een interview in Knack.
  • Een interview in NRC.
  • Een recensie door Hannah van Wieringen in NRC.
  • Een recensie in Humo.
Vertel het verder: