Deze website wordt niet langer ondersteund in Internet Explorer. Update hier je browser voor een betere ervaring.
De vijfdelige reeks ‘Het Vaderhuis | De Moederschoot’ bestaat uit gesprekken tussen wetenschappers en kunstenaars onder leiding van dr. Henriëtte Louwerse (University of Sheffield). De bijeenkomsten hebben een vast stramien: eerst twee lezingen, daarna een gesprek binnen het panel en vervolgens een debat met de zaal. Speciaal voor deze reeks heeft Henriëtte Louwerse een gesproken inleiding verzorgd die u op deze pagina kunt vinden (eerste podcast).
De Nederlands-Marokkaanse rapper Salah Edin (pseudoniem voor Abid Tounssi) is vooral beroemd om zijn controversiële en maatschappijkritische teksten. Hij spreekt met Surinaams-Nederlands muzikant Edgar ‘Bugru’ Burgos, bekend als voorman van de kaseko-band Trafassi, over hun passie voor muziek en de manier waarop ze hun culturele achtergrond hierin weten te verwerken. Welke figuren en momenten zijn belangrijk geweest in hun ontwikkeling als muzikant?
In het succesvolle multiculturele televisieprogramma ‘Raymann is laat’, voelt een als Surinaamse ‘tante Es’ vermomde presentator Jörgen Raymann zijn gasten op bijzonder familiaire wijze aan de tand. Al jaren is de vaste openingsvraag: ‘Vertel tante Es, wie is je vader, wie is je moeder?’. Die vraag staat centraal in de reeks ‘Het Vaderhuis | De Moederschoot – migratie, ouderschap en belonging’ die deBuren van januari 2010 tot en met mei 2010 organiseert. De opzet is eerder breed dan eng: na een eerste bijeenkomst over de theorie van belonging, (het thuisgevoel) volgen bijeenkomsten over literatuur, beeldende kunst, theater/televisie en muziek.
De vraag naar ouderschap wordt in deze reeks breed opgevat. We bekijken de kwestie niet op biologisch of genetisch niveau, maar eerder historisch, politiek, cultureel, literair. We vragen aan enkele prominente kunstenaars en wetenschappers om een korte lezing van 10 á 15 minuten te houden, aan de hand van enkele kernvragen. Daarna volgt discussie binnen het panel en vervolgens met het publiek. Dit publiek bestaat deels uit deelnemers aan deBuren univerCity.
Wie is uw historische moeder? Uw politieke grootvader? Uw culturele neefje of literaire zuster? Waar voelt u zich thuis? Op een bepaalde plek, in een filosofie, een geestesgesteldheid of juist in je eigen lichaam, in de kunst?
In zijn teksten, videoclips en optreden in de media speelt Salah Edin met de vooroordelen tegen Marokkanse jongeren en uit op confronterende wijze zijn ongenoegen over de Nederlandse samenleving. Hij staat bekend om zijn unieke rapstijl en Nederlandse teksten, die sterk gebaseerd zijn op de ‘klassieke hiphop’. Met zijn controversiële teksten creëert hij een maatschappijkritisch beeld van de achterstandswijken in de Nederlandse randstad. Wij vragen hem waar zijn creatieve voorouders vandaan komen en op welke wijze zijn culturele achtergrond zijn muziek beïnvloed.
Edgar ‘Bugru’ Burgos is een Nederlands-Surinaamse muzikant vooral bekend als zanger van Trafassi. De vrolijke feestband die in Nederland eind jaren tachtig een grote hit scoorde met het nummer Wasmasjien is gebaseerd op de Kaseko-muziek uit Suriname. Kaseko is Surinaamse dansmuziek, voorgekomen uit de Surinaams-Creoolse kawina-muziek. Welke aspecten van de rijke muzikale traditie heeft hij met zich meegenomen en op welke wijze gebruikt hij deze traditie in zijn huidige werk?
Dit evenement vond plaats op woensdag 19 mei 2010
Kaaitheater, Sainctelettesquare 20, Brussel