Deze website wordt niet langer ondersteund in Internet Explorer. Update hier je browser voor een betere ervaring.
In 2022 organiseren we Het Rode Oor voor de zesde keer samen met Hard//hoofd en The Writer's Guide (to the Galaxy). De opdracht? Schrijf een nieuw, prikkelend erotisch kortverhaal met een personage uit je favoriete boek, kunstwerk, songtekst, theaterstuk, film, game of televisieserie. Een vakkundige jury selecteert de acht beste verhalen, die tijdens een simultaanfinale in Amsterdam en Antwerpen in oktober voorgedragen worden door de mooiste stemmen uit de Lage Landen. Het publiek kiest de uiteindelijke winnaar.
Jacques Koch (journalist en oprichter van het populaire instagram-account ‘Schrijvers & Piemels’), Tülin Erkan (schrijver en finalist Het Rode Oor 2021), Dirk Leyman (literair journalist bij De Morgen, schrijver en redactiesecretaris-eindredacteur bij DW B), Marte Hoogenboom (hoofdredacteur Hard//Hoofd en eindredacteur voor OneWorld) en Yael van der Wouden (schrijver en onderwijzer) werpen dit jaar hun kritische blik op de inzendingen. Benieuwd naar wat zij belangrijk vinden in een erotisch verhaal? Bekijk dan hieronder hun tips.
'Wees gedetailleerd in het voorspel, zorg voor een verrassing tijdens de daad – en laat door die verrassing je personages niet meteen onderuitgaan. Dat je de lezer méér boeit met mislukte seks, is inmiddels een even groot cliché als de bewering dat je met een geslaagd minnespel saaie leeskost serveert.'
'Verdring het idee dat je moeder meeleest.'
'Exploreer de onuitputtelijkheden van de Nederlandse taal. Maar schrijf niet te schwärmerig over seks. Ga niet zwijmelen in loze lyriek. Wees inventief maar ook concreet, blijf in the heart of the action. Zorg dat de lezer voelt waar het (al dan niet) vonkt tussen die broeierige lijven. Of kies voor het suggestieve. Wat subtiel ongezegd blijft, kan het gemis en het verlangen voeden. Vermijd makkelijke herkenbaarheid. Literaire erotica mag schuren én tegendraads zijn.'
'De eerste tip: als je denkt ‘Mijn god, wat moeten ze van me denken’, dan ben je waarschijnlijk goed op weg. De tweede tip: trek je tijdens het schrijven niets aan van anderen, van een jury of van jezelf. Trek maar gewoon niets aan.'
'Bedenk waar de spanning zit en wat je je lezer met die spanning wil laten voelen. Stel, er wordt aangeraakt: zijn alle personages oké met de aanraking? Wat gebeurt er als iemand wil, en de ander niet? Wat wil je van je lezer, waar ligt de sympathie, de verwachting? Wanneer moeten wij ons inleven in een personage, en wanneer voelen wij ons voyeurs?'
Jacques Koch is journalist, schrijver en oprichter van het populaire instagram-account ‘Schrijvers & Piemels’ waarop hij elke dag een erotisch citaat uit de Nederlandstalige letteren plaatst, het literaire nieuws bijhoudt en wekelijks auteurs uitnodigt voor een al dan niet scabreuze voorleessessie. Naast de gevestigde namen op de gastenlijst (o.a. Lize Spit, Auke Hulst, Stella Bergsma, Rob van Essen) biedt hij vooral ook een platform voor jonge debutanten (o.a. Valentijn Hoogenkamp, Tobi Lakmaker, Leonieke Baerwaldt, Sarah Neutkens). ‘Schrijvers & Piemels’ verschijnt inmiddels ook als wekelijkse rubriek in de Volkskrant.
Als journalist werkte hij voor uiteenlopende publieks- en vaktijdschriften, waaronder HP/De Tijd, Playboy en wereldwijd, Reader’s Digest. Hij publiceerde diverse boeken, waaronder een handboek over doodgaan en twee romans: Alles blijft zoals het was (Prometheus) en Hoop (De Geus).
Tülin Erkan groeide op in Oostende bij een Franstalige moeder en een Engelstalige grootmoeder. Haar zomers bracht ze door bij haar vader in Turkije. Wanneer mensen haar als ‘half’ omschrijven, voelt ze zich vooral dubbel. Ze studeerde Literatuurwetenschappen en in november 2021 verscheen haar romandebuut Honingeter. In 2021 stond haar kortverhaal Staar in de finale van Het Rode Oor.
Dirk Leyman is literair journalist en boekenomnivoor. Sinds 2000 is hij verbonden aan De Morgen als criticus, interviewer en boekenjournalist. Als auteur publiceerde hij literaire stedenboeken over Gent en Nice. In 2015 verscheen Lezen, een gebruiksaanwijzing. De wereldliteratuur in vijftig personages, in 2016 het boek Europe Express. Een toeristische tijdreis. Hij werkt momenteel ook aan een boek over (literair) Parijs.
Leyman was oprichter en coördinator van het boekenblog De papieren man, bekroond met de Dutch Bloggie als beste literatuurweblog en de Parnassusprijs van het Vlaams Fonds voor de Letteren. De papieren man leeft nu verder op sociale media en op de site van De Lage Landen. Leyman is ook redactiesecretaris-eindredacteur bij het literaire tijdschrift DW B en zetelde in diverse jury’s waaronder de Libris en de Gouden Uil.
Marte Hoogenboom is hoofdredacteur van het literair-culturele tijdschrift Hard//hoofd en werkt als eindredacteur voor OneWorld. Ze schrijft voornamelijk over taal en gender en gelooft niet zo in het verschil tussen fictie en non-fictie. Ze houdt van literatuur die een beetje bang maakt, als een koorddans waarbij de schrijver elk moment uit de hemel te pletter kan vallen.
Yael van der Wouden is schrijver en onderwijzer. Haar essays en korte verhalen werden gepubliceerd in De Gids, de verhalenbundel De goede immigrant, The Sun Magazine en bij de Jewish Book Council. Ze doceert literatuur en creative writing aan de Rietveld Academie in Amsterdam, bij Maastricht University en Writer's Guide (to the Galaxy) in Rotterdam.
Haar werk is genomineerd voor onder andere de Pushcart Prize in de categorie Best Short Fiction en is genoemd onder Best American Essays 2018. Recent heeft ze voor The Paper Brigade, een publicatie van The Jewish Book Council, een liefdesverhaal geschreven over twee tienermeisjes die tijdens een te hete zomer een golem gaan maken. Meer over Yael vind je op haar website.
Alle juryleden van Het Rode Oor