Deze website wordt niet langer ondersteund in Internet Explorer. Update hier je browser voor een betere ervaring.

NG-1983-1 | Laure-Anne Vermaercke

Achttien jonge Vlaamse en Nederlandse auteurs lieten zich inspireren door 19e eeuwse artefacten uit het Rijksmuseum, met oog voor ongezien werk. Laure-Anne Vermaercke laat ons heel goed kijken naar het Diorama van de koffie- en katoenplantage Zeezigt, gemaakt door Gerrit Schouten in ca. 1815 - ca. 1821. ‘een miniatuurwereld in opdracht’ 
Door Laure-Anne Vermaercke op 7 okt 2021
Tekst
Podcast
Politiek & samenleving
Literatuur & taal
Schrijfresidentie Parijs
Collectie Rijksmuseum, Amsterdam | Gerrit Schouten, Diorama van de koffie- en katoenplantage Zeezigt, ca. 1815 - ca. 1821

Laure-Anne Vermaercke © Sanne De Wilde

Laure-Anne Vermaercke

Laure-Anne Vermaercke (1996) is dichter. Ze was jarenlang een van de drijvende krachten achter Auw La en was binnen en buiten België al op verscheidene podia te zien. Haar werk verscheen eerder al in/op DilemmaWaar Zine de Vrouwen en Notulen van het Onzichtbare. In de zomer van 2018 toerde ze mee met de Poëziebus en in de herfst van 2019 publiceerde ze samen met Marie Bockaert het chapbook FEAR/JOY of Missing Out bij Marktcorruptie.

Meer over Oude werken, jonge schrijvers

 

deBuren gaat sinds 2012 iedere zomer met een groep aanstormend schrijftalent uit de Lage Landen naar Parijs. Twee weken verblijven ze daar om over de grenzen heen elkaars werk en ideëen te leren kennen en aan nieuw materiaal te werken. De lichting van 2021 brengen werken uit zalen van de 19e eeuw van het Rijksmuseum op literaire wijze tot spreken in hun eigen artistieke taal. Onze vraag aan hen was even simpel als uitdagend: schrijf een nieuwe tekst over een oud werk, vanuit één kernvraag: wat zie je als je met oog voor onzichtbaar werk naar deze objecten kijkt?

Vertel het verder: