Deze website wordt niet langer ondersteund in Internet Explorer. Update hier je browser voor een betere ervaring.

Ik kadreer haar zo | Kiriko Mechanicus

Achttien jonge Vlaamse en Nederlandse auteurs lieten zich inspireren door 19e eeuwse artefacten uit het Rijksmuseum, met oog voor ongezien werk. Met Kiriko Mechanicus kijken we naar Meisje in witte kimono, geschilderd door George Hendrik Breitner in 1894.  ‘Wij hebben geen woorden nodig he, moppie. Doe je ding maar uit.’
Door Kiriko Mechanicus op 7 okt 2021
Tekst
Podcast
Literatuur & taal
Politiek & samenleving
Schrijfresidentie Parijs

Collectie Rijksmuseum, Amsterdam | George Hendrik Breitner, Meisje in witte kimono, 1894. Extra afbeeldingen © ebay.com en © pornhub.com

Kiriko Mechanicus © Sanne De Wilde

Kiriko Mechanicus 

Kiriko Mechanicus (1995) is culinair historicus en schrijver. Ze schrijft verhalen over al datgene dat we als mensen in onze mond stoppen (tomaten, woorden, lichaamsdelen etc.). Naast schrijven maakt Kiriko documentaires, theater, podcasts, gastronomische kunst, geeft ze workshops over culinaire geschiedenis, is ze modefotograaf, schikt ze bloemen en ontwikkelt ze nieuwe gerechten. Ze wordt het gelukkigst wanneer al deze elementen allemaal tegelijkertijd samenkomen.   

Meer over Oude werken, jonge schrijvers

 

deBuren gaat sinds 2012 iedere zomer met een groep aanstormend schrijftalent uit de Lage Landen naar Parijs. Twee weken verblijven ze daar om over de grenzen heen elkaars werk en ideëen te leren kennen en aan nieuw materiaal te werken. De lichting van 2021 brengen werken uit zalen van de 19e eeuw van het Rijksmuseum op literaire wijze tot spreken in hun eigen artistieke taal. Onze vraag aan hen was even simpel als uitdagend: schrijf een nieuwe tekst over een oud werk, vanuit één kernvraag: wat zie je als je met oog voor onzichtbaar werk naar deze objecten kijkt?

Vertel het verder: