Deze website wordt niet langer ondersteund in Internet Explorer. Update hier je browser voor een betere ervaring.
tjongklak / congklak
zet voor je begint
iets te koken in een stoompan of te bakken in de oven
de ruimte vult zich met een geur
die je doet denken aan de keer dat je roodborstjes
als muzieknoten op verschillende takken zag zitten
lui? je mag ook een zakje vanillesuiker onder je neus houden
zet je in kleermakerszit op het versleten tapijt van je oom
die geen oom is maar opa nummer drie
zijn atelier heeft in wat lijkt op de meterkast, legendarisch is om zijn tapkunsten
jij kent alleen zijn kalende achterhoofd dat glimt door de namiddagzon tijdens het strooien van vogelzaad en pinda’s in zijn achtertuin in diemen
de koolmeesjes zitten op zijn vingers als jij met je ogen knippert zie je de voeten van oom even los van de met onkruid bedekte tegels
vanuit kleermakerszit pak je het spelbord
een soort houten boot met zeven potjes aan de ene
en zeven aan de andere kant de uiteindes hebben
moederpotten die zijn groter
de enige spelpotten die je hiervóór kende
waren die waarin je je mooiste knikkers, lijkend op de noordpool, verloor
wat we spelen heet dat wat je je herinnert maar niet kent
je leest het ik heb het je niet gezegd
de klanken zijn stoom op een kinderhuid
de veertien cirkels worden gevuld met elk zeven schelpjes ze hebben tanden aan de onderkant
bijten doet alleen je zus als jij jouw moederpot vol hebt
daar draait tjongklak / congklak om
het vullen van de moederpot tel je schelpen
haal voor je eindigt jouw moederpot leeg als je kamer in je ouderlijk huis
waar de lichtgevende sterren hun lijmresten achterlaten op het gips
kijk erin
de gestoomde koek ruikt goed
haal het uit de doek met woorden die je niet eerder kende
speel opnieuw
tjongklak / congklak
Maxine Palit de Jongh (1993) schrijft toneel, poëzie, proza en scenario en combineert deze vormen in haar werk. Ze is gefascineerd door verrassing, toeval en dialogen waarin ongemak tot wonderlijke ontmoetingen leidt. Ze heeft geschreven voor en voorgedragen bij Mooie Woorden, Orkest de Ereprijs, Poezieclub/Awater en Theaterkrant Magazine.
Maxine is afgestudeerd aan Writing for Performance aan de HKU en is onderdeel van Slow Writing Lab VI van Het Nederlands Letterenfonds waar ze onderzoek doet naar meertaligheid als instrument en wat dat betekent voor haar schrijverschap.