Deze website wordt niet langer ondersteund in Internet Explorer. Update hier je browser voor een betere ervaring.

Speel hard | Dagmar Bosma

Achttien jonge schrijvers nemen in de zomer van 2022 deel aan de schrijfresidentie van deBuren in Parijs. Ze kregen de opdracht om zich te verhouden tot het thema ‘Feest’. Dit resulteerde in verrassende artistieke antwoorden, van uitbundige feestjes tot kritische bedenkingen over wat er eigenlijk te vieren valt. In dit kortverhaal vertelt Dagmar Bosma over hoe je zelfs de saaiste jobs kan omtoveren tot een uitdagend spel.
Door Dagmar Bosma op 25 mei 2021
Tekst
Literatuur & taal
Schrijfresidentie Parijs
Spel, spelregels en ...

Een jongen die een paar jaar boven me op de kunstacademie zat, werkt nu als Deliveroobezorger. Je zou het niet verwachten, maar naar verluidt geniet hij ontzettend van zijn nieuwe baan, omdat hij ‘houdt van alles dat op een spelletje lijkt’. Een wedstrijd met jezelf volgens de spelregels van een mobiele maaltijdservice - misschien is het ook weer niet zó vergezocht: in Silicon Valley, de bakermat van app-technologie, staat op het kantoor van elke start-up een pingpongtafel. 
 
Mijn huisgenoot, die vroegtijdig stopte met de kunstacademie, werkt sinds kort in een Albert Heijnsorteercentrum. Hen vertelde me dat hen de monotone en fysiek zware arbeid als een spel benadert, waarin een oplopend werktempo met imaginaire punten beloond wordt. De stap naar het spel was niet groot: mijn huisgenoot gamet veel in hun vrije tijd en de armband waarmee hen de voedingswaren scant deed meteen denken aan een Pip-Boy, een fictieve draagbare computer uit de postapocalyptische Fallout-videogames. Mijn huisgenoot werd afgelopen maand verkozen tot top picker, omdat hen het snelst van iedereen goederen in kratten op de magazijnwagen laadde. Het ingebeelde spel bracht een echte winnaar voort. 
 
Ook ik speelde, toen ik als bediende in een restaurant in Amsterdam werkte. Het restaurant zat in een pijpenlaatje waarin ik de hele dag alleen maar in een rechte lijn van voor naar achter liep. Mijn bewegingsvrijheid was zo beperkt dat elke stap onderdeel werd van een secuur uitgestippelde en gestroomlijnde choreografie. Achter in het restaurant zat een gat in de muur dat doorgang bood naar het domein van de afwasser. Wanneer ik haar met mijn rechterhand een lege soepkom aanreikte, leunde ik met mijn linkerhand tegen de muur en daarna zette ik me af, zodat mijn lichaam als een bal terug de ruimte in kaatste. 
 
Work hard, play hard’ is nog altijd een veelgebruikt motto, dat pleit voor spel na inspanning. Maar wat als werk het spel geworden is?  

Dagmar Bosma

Dagmar Bosma (1994) is kunstenaar, schrijver en curator. Hen rondt dit jaar de Master Fine Art aan het Piet Zwart Instituut in Rotterdam af met werk dat het transformatieve karakter van verval onderzoekt. Dagmar is redacteur bij literair tijdschrift nY en coördinator bij Page Not Found, een ruimte voor artistieke publicatie.  

Vertel het verder: