Deze website wordt niet langer ondersteund in Internet Explorer. Update hier je browser voor een betere ervaring.
In 2021 organiseerden we Het Rode Oor voor de vijfde keer samen met Stichting Nieuwe Helden en De Nieuwe Liefde. De opdracht? Schrijf een prikkelend, literair, erotisch kortverhaal om naar te luisteren, met de focus op erotische fantasie. Een vakkundige jury selecteert de acht beste verhalen, die tijdens een simultaanfinale in Amsterdam en Antwerpen op zondag 10 oktober 2021 voorgedragen worden door de mooiste stemmen uit de Lage Landen. Het publiek kiest de uiteindelijke winnaar.
Eva Berghmans (journalist bij De Standaard en finalist van Het Rode Oor 2020), Elsbeth Etty (literair criticus, columnist en voormalig bijzonder hoogleraar literaire kritiek), Hind Fraihi (onderzoeksjournalist), Abdelkader Benali (auteur) en Tobi Lakmaker (auteur) wierpen hun kritische blik op de inzendingen. Benieuwd naar wat zij belangrijk vinden in een erotisch verhaal? Bekijk dan hieronder hun tips.
'Een goed erotisch verhaal moet op sensitieve wijze grote verwachtingen oproepen, het moet onder je huid gaan zitten, kietelen, strelen, smeken om gelezen te worden. Beschouw je verhaal als een lichaam dat veroverd moet worden, waarvan je alles wilt ontdekken, waar je niet kan ophouden naar terug te keren. Doe me even de wereld vergeten, en zoek daarvoor de meest intieme stem die je hebt. Wees niet hard, wees niet koel, wees zacht, wees ongenaakbaar. Wees.'
Een goed erotisch verhaal gaat niet eindeloos door over vrouwenlichamen, en hoe die langzaam in extase geraken. Dat weten we nu wel. Doe niet zoals alle auteurs het deden die je moest lezen op de middelbare school, en doe alles zoals Maggie Nelson het heeft gedaan. Maak de ‘ik-persoon’ nooit minder kwetsbaar dan de ander, en schrijf bij voorkeur over mislukte seks: gefaalde intimiteit is fijner om over te lezen.
'In een erotisch verhaal heb je personages nodig, eerder dan seksobjecten. Het gaat er niet om wat er tussen die lichamen gebeurt of wat er met die lichamen gebeurt, het gaat erom wat er zich in de geest afspeelt. Je hoeft het niet allemaal op te schrijven, maar zorg ervoor dat je je personages kent. Zorg ervoor dat een personage iemand is met eigenaardigheden, ervaringen, een geschiedenis en een leven.' (Eva Berghmans)
'Wissel af. Het verhevene naast het gortige, het speelse en het diepzinnige, de humor boven ernst. Goede erotiek neemt zichzelf niet serieus.'
‘Voor het schrijven van erotica zijn talent, goede smaak, intelligentie en humor net zo essentieel als voor alle andere literaire werken. Mijn ervaring bij het samenstellen van de bloemlezing Nederlandse erotische literatuur in 80 en enige verhalen is dat goede erotica per definitie goede literatuur is. Ook een eroticum kan het niet stellen zonder luisterrijke metaforiek, fantasie, meesterlijke dialoog en splijtend psychologisch inzicht – liefst een combinatie van dit alles.’ (Elsbeth Etty)
Alle juryleden van Het Rode Oor