Deze website wordt niet langer ondersteund in Internet Explorer. Update hier je browser voor een betere ervaring.
Als je verder denkt dat de klassieke recensie, dan kom je bijvoorbeeld uit bij cartoons, die er bijvoorbeeld veel verschenen over De ontdekking van de hemel en deze klassiek geworden Fokke en Sukke-strip over de (vermoedelijke) auteur van Van den vos Reynaerde. Ook bestaan er beeldromans van klassiekers als Het achterhuis van Anne Frank en Dick Matena tekende onder meer Kaas, Kort Amerikaans en De Avonden als beeldromans. Er zijn ook veel boekverfilmingen denk aan Karakter van Bordewijk, waarvoor de regisseur een Oscar won. De VPRO bracht in 2013 de telefilm Lieve Céline uit naar de gelijknamige roman van Hannah Bervoets en in 2019 verscheen De belofte van Pisa van Mano Benzamour op het witte doek en zo zijn er nog tal van verfilmingen en dat aantal groeit de laatste jaren fors! Ook bestaan er vertoneelingen, zoals die van Drarrie in de nacht van Fikry el Azzouzi of de prijswinnende bestellerroman Tirza, daarvan werd overigens zowel een film als een toneelstuk gemaakt.
Op wat kleinere schaal zijn er nog andere invalshoeken van waaruit je je kunt verhouden tot een literair werk. Je kunt bijvoorbeeld literaire vormen toepassen als literaire kritiek, denk bijvoorbeeld aan de cadavre exquis-opdracht uit de vorige nieuwsbrief. Een andere vorm is het stiftgedicht; je kunt op eenzelfde manier een stiftrecensie maken. Overigens maakte Dennis Gaens een hele leuke workshop stiftgedichten. Door literatuurkritiek als spel te benaderen, wakker je zowel de kritische zin, als de creativiteit van je leerlingen aan. En het is behalve nuttig een leerzaam, ook vermakelijk!