Deze website wordt niet langer ondersteund in Internet Explorer. Update hier je browser voor een betere ervaring.

De negen finalisten van Het Rode Oor 2020

Uit ruim driehonderd inzendingen selecteerde de jury negen erotische kortverhalen voor de finale van Het Rode Oor 2020. Van kettingen en zweepjes tot opwinding in de supermarkt: negen uiteenlopende verhalen met als rode draad erotiek. Maak in afwachting van de finale kennis met de finalisten.
Door deBuren op 12 aug 2020
Nieuws
Politiek & samenleving
Literatuur & taal
Het Rode Oor

Amsterdam

Yasmina El Boubkari

Locatie: ‘Amsterdam. Een hotel. Niet zomaar lukraak, maar een zeer zorgvuldig gekozen hotel.’
De wapens: tepelklemmen, een ketting en een zweepje.
De situatie op regel 20: ‘Je vraagt niks meer. En je (bange) blik zie ik niet.’ En dan zijn we nog maar halfweg.

 

 

Smeltwater

Joanne van Beek

De personages: een moeder, haar zoon en zijn vriendin.
De pointe: hoe ijsblokjes de gemoederen verhitten.
Wat je ook moet weten: het is bikiniweer en we bevinden ons in de tuin.

Girls just wanna have fun

Laura Nollet

De openingsscène: ‘Mijn uitgekauwde kauwgom prop ik snel in het kijkgat en met wat tape plak ik de webcam af.’
De hamvraag: gaat het lichaam de vrouw vooraf of de vrouw het lichaam?
Spoiler alert: het is nooit 0 of 1, ja of nee, het een of het ander.

 

 

Een rayon voelt zo warm niet

Stijn Demarbaix

In het kort: wat er gebeurt als je van je opwinding je beroep maakt.
Concreter: ‘De aanblik van een maagdelijke wand sperziebonen miste zijn effect niet.’
Waarschuwing: een bezoekje aan de supermarkt zal nooit meer hetzelfde zijn.

Make me feel (Amsterdam)

Eva Berghmans

Van: ‘Ik kan niet zeggen wat ik met je wil doen.’
Naar: ‘Ik besta alleen nog om te doen wat jij van me vraagt.’
De locatie: Amsterdam, hetzelfde hotel als in het eerste verhaal.

 

 

Een lijf om lief te hebben

Lianne Collignon

Situatieschets: ‘Het is altijd donker in onze slaapkamer.’
Of nog: tussen lust en lijf staat duisternis in de weg.
Spoiler alert: de lust wint het van het lijf én de duisternis.

 

 

Danku, Antonio

KB

De eerste zin: ‘De eerste zin is verschrikkelijk belangrijk, want die zet de toon.’
De toon: ‘tussen een bloedneus van onrust’ en ‘regenbogen van opwinding’.
De soundtrack: Nulla in mundo pax sincera van Vivaldi, live in de radiostudio.

 

 

Opkomst

Hadeke

De eerste zin: ‘Mijn geslacht is dood, zo dood als een pier.’
Kort: hoe een filmscène net iets anders loopt dan verwacht.
Spoiler alert: er is leven na de dood.

 

 

Een kamer voor onszelf

Tom Dinneweth

Probleemstelling: ‘Wat ons ontbreekt is een kamer. A room of our own.’
Of nog: hoe twee mensen die ruimte dan maar met hun eigen lichamen bouwen.
Pikant detail: ‘Ik wil mijn telefoon ontgrendelen, maar mijn vingers zijn te nat en ze ruiken naar lavendel als lavendel écht geil was geweest.’


De jury van Het Rode Oor 2020 bestaat uit Corine Koole (journalist en auteur), Simon(e) van Saarloos (filosoof en auteur), Anaïs Van Ertvelde (historicus en auteur), Rashif El Kaoui (theatermaker en auteur), Y.M.P (woordkunstenaar), Debbie Marbus (oprichter Het Rode Oor) en Lucas De Man (theatermaker).

Organisatie: deBuren, Stichting Nieuwe Helden, De Nieuwe Liefde en VPRO Mondo. Het Rode Oor is onderdeel van het project Yes, please!, een initiatief van Stichting Nieuwe Helden in co-productie met deBuren en in samenwerking met De Nieuwe Liefde, Compagnietheater, Marres Maastricht en HKU.

Vertel het verder: