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Besmette Stad | Iris Penning

Iris Penning geeft met 'Zaternacht' een artistiek antwoord op 'Nomenklatuur van verlaten dingen' uit Paul van Ostaijens bundel Bezette Stad.
Door Iris Penning op 17 mrt 2020
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Literatuur & taal
Besmette Stad
Beluister 'Zaternacht'

Zaternacht
 

Deze stad, ze wacht op iemand

die door haar heen loopt

het verkeerslicht wacht op iemand

die door rood

 

Deze kroeg hij wacht op iemand

die door hem heen kotst

tot de barman iedereen

de deur uit gooit

 

Op het gelach

de muziek die te hard

en de tranen van geluk

op het brekende glas als het proost

op het dansen, de troost op een kus

 

Nu is zaternacht

hetzelfde als hier overdag

het is nog nooit zo stil

geweest

 

Het grasveld wacht op alle vrienden

en alle vreemden

die haar knakken en breken

maar liefdevol smeken om groen

 

En de lampen staan voor niks te branden

en de straat

zonder bomen

zodat wij hier komen

voelt zich leeg

 

Leeg als het plein

als de winkels, de kroeg

en de friettent om de hoog

leeg als de stad

als het park, het terras

leeg als wij

 

Nu is zaternacht

hetzelfde als hier overdag

het is nog nooit zo stil

geweest

 

Op het gelach

de muziek die te hard

en de tranen van geluk

op het brekende glas als het proost

op het dansen, de troost

op een kus

 

Leeg als het plein

als de winkels, de kroeg

en de friettent om de hoog leeg

als de stad als het park, het terras

leeg als wij


Samstagnacht

 

Diese Stadt, sie wartet auf die,

die sie durchqueren

die Ampel wartet auf solche,

die durch Rot

 

Diese Kneipe wartet auf den,

der so lange trinkt,

bis der Barkeeper allen

die Tür weist

 

Auf das Lachen,

die Musik, die zu laut

und auf die Tränen des Glücks

auf das brechende Glas beim Prosit

auf das Tanzen, den Trost,  einen Kuss

 

Jetzt ist Samstagnacht

 Genauso wie hier schon am Tag

 war es nimmer so still

wie jetzt

Jetzt ist Samstagnacht

 Genauso wie hier schon am Tag

 war es nimmer so still

wie jetzt

 

Der Rasen wartet auf alle Freunde

Und alle Fremden,

die ihn knacken und brechen

doch sich liebevoll grün wünschen

 

Und sogar die Lampen brennen umsonst

Die baumlose Straße steht

offen für einen späten Läufer

Damit wir herkommen

Sie fühlt sich leer

 

Leer wie der Platz,

die Geschäfte, die Kneipe,

die nahe Pommesbude

Leer wie die Stadt

der Park, die Terrasse

Leer wie wir

Jetzt ist Samstagnacht

Genauso wie hier schon am Tag

war es nimmer so still

wie jetzt

 

Jetzt ist Samstagnacht

Genauso wie hier schon am Tag

war es nimmer so still

wie jetzt

 

Auf das Lachen,

die Musik, die zu laut

und auf die Tränen des Glücks

und auf das brechende Glas beim Prosit

auf das Tanzen, den Trost

einen Kuss

 

Auf das Lachen,

die Musik, die zu laut

und auf die Tränen des Glücks

und auf das brechende Glas beim Prosit

auf das Tanzen, den Trost einen Kuss

Leer wie der Platz,

die Geschäfte, die Kneipe

die nahe Pommesbude

Leer wie die Stadt

der Park, die Terrasse

Leer wie wir

 

Jetzt ist Samstagnacht

So wie schon am Tag

war es hier

nimmer so still

 

Jetzt ist Samstagnacht

So wie schon am Tag

war es hier

nimmer so still

 

Jetzt ist Samstagnacht

So wie schon am Tag

war es hier

nimmer so still

 

war es hier

nimmer

 

nimmer so still


© Freekje Groenemans

Iris Penning

Iris Penning maakt poëtische pop. Daarnaast is ze stadsdichter van Eindhoven. Ze stond op de planken in Paradiso, op Oerol, en op festivals en in poppodia in heel Nederland en België. Ze deelde het podium met Spinvis en bracht drie platen en enkele singles uit. In maart 2019 kwam haar derde plaat, Liever vieze voeten, uit. Nog in 2019 won ze de Belgische Nekka-wedstrijd.

 

Verder is ze een echte doe-het-zelver, die bijvoorbeeld haar eigen merchandise-tassen met de hand naait en bedrukt, een lettertype ontwierp van haar handschrift, en de podcastreeks Besmettelijke teksten maakte in tijden van corona. 

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