Deze website wordt niet langer ondersteund in Internet Explorer. Update hier je browser voor een betere ervaring.
Verschillende schrijvers die in de afgelopen jaren met deBuren meegingen op schrijfresidentie in Parijs, lieten van zich horen! In hun indrukwekkende debuten en grootse plannen schemert soms nog een vleugje Parijs door... Lees zelf maar!
Merlijn Kerhof bracht in 2016 zijn eerste boek uit met Alles begint bij Bach (uitgeverij Thomas Rap), dat op 14 september 2016 gepresenteerd werd in TivoliVredenburg in Utrecht. Merlijn vond tijdens de Parijsresidentie van 2016 heel wat inspiratie in de rijke muziekgeschiedenis van de stad. In zijn Parijstekst De pornografische ritmes van de Sacre vertelt hij over de beruchte première van Igor Stravinsky's Le sacre du printemps, en legt hij uit waarom de componist even ongrijpbaar is als de ritmes van zijn bekendste werk. De tekst werd als hoofdstuk opgenomen in Merlijns eerste boek.
Nikki Dekker ging in 2016 mee naar Parijs. Ze schreef er de reeks audiogedichten Voorspelbare levens in een voorspelbare buurt en een essay Anderzijds, over denken over verschil. Beide teksten lees je binnenkort op onze website. Naast schrijfster is Nikki ook radiomaker en momenteel werkt ze voor Woord aan een podcast met liefdesverhalen. Daarvoor selecteerde ze het stuk Chagrin d'amour in Parijs van Doruntina Islamaj, die mee op residentie ging in 2015. Samenwerking tussen Parijsgangers door de jaren heen!
Lize Spit debuteerde in 2015 met Het Smelt. Het boek werd meer dan 60.000 keer verkocht, krijgt een verfilming en wordt op moment van schrijven in maar liefst acht talen vertaald.
In Parijs schreef Spit het kortverhaal Zadelpijn. Dat verhaal verscheen in Das Magazin, haar huidige uitgever. Wist je dat ze ook gedichten schreef? Lees de cyclus precisie, die ze schreef tijdens de residentie.
Marieke Rijneveld debuteerde met Kalfsvlies, een bundel waarmee ze ook gelijk de C. Buddingh'-prijs voor het beste debuut in de wacht sleepte.
Zeven van de acht gedichten die Rijneveld schreef in Parijs (gebundeld onder de titel Bill Viola) kwamen uiteindelijk in die bundel terecht. Samen met Lize nam ze deel aan Saint Amour 2016, een literaire tournee door de Lage Landen.
In september 2015 debuteerde Frederik Willem Daem met Zelfs de vogels vallen, waarin hij een van zijn twee Parijsteksten is opnam. Het boek werd bekroond met de Debuutprijs 2016.
Lees Voorbij de klif. Korte knipsels uit een langdradig in memoriam & Over valse krokodillen, Marokkaanse lederwaren en een vleugje nostalgie.
Hij werkt momenteel aan zijn tweede boek en schreef voor citybooks een stadsportret van Antwerpen.
Jozefien Van Beek en Frederik Willem Daem leerden elkaar kennen tijdens de schrijfresidentie van 2013. Daar kregen ze het idee om een tijdschrift voor kunst, literatuur en film uit te brengen: Oogst, een tentoonstelling op papier. Ondertussen is het magazine al aan zijn achtste editie toe!
Heleen Debruyne debuteerde met de roman De plantrekkers en vond daarnaast ook nog tijd om te werken aan haar podcast Vuile Lakens. Onlangs lanceerde ze Indruk, een online literair magazine. Haar Parijstekst Meerminners gaat over polyamoristen. Ze maakte ook een radiodocumentaire in Parijs over een vergeten vrouwelijke wetenschapper. Beluister hier Voltaire's liefste wetenschapper
Lies Van Gasse presenteerde afgelopen seizoen haar jongste boek Nel. Een zot geweld - in samenwerking met Peter Theunynck. Voor haar tekeningen over de muze van schilder Rik Wouters deed ze inspiratie op tijdens de Parijsresidentie in 2014. Ze tekende toen ook de graphic poem Een binnenplaats - Hôtel Dieu dat integraal in haar boek Zand op een zeebed verscheen.
Emy Koopman ging in 2013 met deBuren naar Parijs en presenteerde in het najaar van 2016 haar debuutroman Orewoet bij deBuren. Het boek kon op veel bijval lezen in de pers: 'Knap en veelbelovend' (NRC)
Lees Emy's reportage Vergeten Kunstenaars, over faam en vergankelijkheid in Parijs