Deze website wordt niet langer ondersteund in Internet Explorer. Update hier je browser voor een betere ervaring.
Van zaterdag 19 oktober tot zondag 20 oktober zaten de jonge Nederlandse dichter Maarten van der Graaff (Vluchtautogedichten) en de jonge Vlaamse tekenares Karolien Vanderstappen (Mamamania) samen opgesloten in Oostende. Het doel? In 24 uur samen een nieuw werk maken dat gepresenteerd werd in Vrijstaat O. tijdens het literair-muzikale programma Nieuwe maatjes. Op deze pagina: korte video-interviews met de twee makers en een terugblik van Maarten op het project.
De twee kunstenaars hadden elkaar nog nooit ontmoet en kregen exact 24 uur om samen een nieuw werk te maken, een originele samenkomst van woord en beeld, een uniek Gesamtkunstwerk dat op zondagmiddag voorgesteld werd in Vrijstaat O.
Maarten van der Graaff is een van de grootste talenten van de jongste generatie dichters. Wild, nietsontziend en bovendien erudiet schrijft hij aan een vrije encyclopedie in verzen. Hij publiceerde poëzie en proza in tijdschriften als nY, DW B en Het Liegend Konijn, staat op verschillende podia in Nederland en België en is redacteur en medeoprichter van het online literair tijdschrift Samplekanon. Hij debuteerde met de bundel Vluchtautogedichten (Atlas Contact) waarover Carl De Strycker in Metro schreef: 'Vluchtautogedichten is zonder twijfel het sterkste debuut van het jaar'. Piet Gerbrandy schreef in De Groene Amsterdammer: 'De dichter geeft zijn woede én plezier de vrije loop.' Kom dus luisteren naar deze dichter die zo dapper was om direct 'ja' te zeggen toen we hem vroegen voor deze spannende nieuwe reeks! Hieronder een kort interview met hem voordat de residentie begon.
In de pers: 'Sta nog eens stil bij de ziel, Maarten', door Toef Jaeger, nrc.next, 26 september 2013
Karolien Vanderstappen, zo was onze hoop, zou zich wellicht thuisvoelen bij het samplekanon Van der Graaff omdat zij in haar eigen werk ook veel gebruik maakt van geleende beelden. Ze woont momenteel in Brussel, haar opleidingen genoot ze in wereldsteden als Antwerpen, Gent, Londen en Barcelona. Als illustrator schreef en tekende ze boeken als Mamamania (2007), Nooit (2009) en Is beter nog ver? (2010). Ze werkte voor verschillende tijdschriften, magazines en instellingen als Knack, Feeling en Wiels. Ze exposeerde van België tot Italië, won daar al diverse prijzen voor doch stelt zichzelf op haar eigen website eerder bescheiden voor: 'Hi, I'm an illustrator, Karolien Vanderstappen, living in Brussels, BE.' Ook zij durfde de sprong te wagen en zal zich de komende vierentwintig uur in het zweet werken in Oostende. Hieronder haar verwachtingen voorafgaand aan de ontmoeting met Maarten.
Na afloop schreef Maarten van der Graaff over zijn ervaring het volgende.
Oostende is de ideale plek om natuur en onnatuur te begluren. Het is ook een geschikte stad om in opgesloten te worden. Het is bepaald geen straf om met een beeldend kunstenaar vast te zitten. Met een schrijver vastzitten lijkt me een stuk zwaarder. Beeldend kunstenaars doen leuke dingen. Ze gaan stof kopen en spuitbussen, ze nemen het karton van de groenteboer mee en wat doet de schrijver? Hij zit achter zijn laptop.
Gelukkig mocht ik Karolien Vanderstappen soms een schaar aangeven. Karolien tekent vaak hybriden. Zo maakte ze voor ons project een paard-vos, een konijn-olifantje en een vogel-mens. Ik schreef een gedicht over detentiebeleving, orgaanloos zijn en een kleine groep onbegrepen pornografen.
Omdat het toch al een gesamtkunstwerk was heeft Willem Bongers-Dek van deBuren op de valreep de titel van het project bedacht: 'Re:animatie'.
Het Vlaams-Nederlands huis deBuren heeft ons voortreffelijk opgesloten. Oostende was smerig en heerlijk en Vrijstaat O., waar Karolien en ik na vierentwintig uur met ons nieuwe project op de planken stonden, is de mooiste plek in België.
BCC is een onderdeel van het programma Nieuwe maatjes, een frisse reeks literaire ontmoetingen. Binnenkort kunt u luisteren naar de podcast van het gesprek tussen Jan Terlouw en Bouke Billiet, gemodereerd door chrijver, literatuurcriticus en jazzfanaat Matthijs de Ridder.
Foto's:
Karolien Vanderstappen © Heleen Rodiers
Maarten van der Graaff © Merlijn Doomernik