Deze website wordt niet langer ondersteund in Internet Explorer. Update hier je browser voor een betere ervaring.

Easy Tiger

© EASY TIGER, BARRY - Karel Tuytschaever

 

Een onverwacht moment in een sessie met een cliënt confronteert een psycholoog met zijn eigen binnenwereld.

Vervreemd door het isolement van zijn schijnbaar perfecte stadsleven, stuit de psycholoog op een extreem onvermogen om zijn eigen menselijke natuur te begrijpen en te omarmen. Zijn onafwendbare verlangens voor zijn mannelijke cliënt dwingen de psycholoog te kijken naar wie hij niet wil zijn; het is de enige manier om erachter te komen wie hij werkelijk is.

EASY TIGER is een intiem portret van een kwetsbare man temidden van een ware en onoverkomelijke romance.

Deze auteursfilm onderzoekt hoe het medium film kan worden herdacht en ingezet om lichamelijkheid als narratief voor de lens te plaatsen, en hoe eenzelfde audiovisueel werk voor zowel een horende als een anders-horende kijker zoveel mogelijk eenzelfde ervaring oplevert.

 

DIRECTOR’S STATEMENT, door Karel Tuytschaever

Een psycholoog is een kwetsbaar persoon.

Vanuit de relatie en bepaalde overeenkomsten die ik zie tussen de psycholoog en mijzelf als kunstenaar die de wereld wil begrijpen door zijn beroep uit te oefenen, zich daarbij positioneert in de samenleving en de ander via zijn werk uitnodigt tot ontvankelijkheid en (opnieuw) voelen, schreef ik een scenario waarin ik bewust de rol van de psycholoog binnenstebuiten keer. Hoe zit het met de onzekerheid die de psycholoog soms voelt, de machteloosheid, de twijfel, de verveling, de vervreemding, de schuld en de seksuele aantrekkingskracht die er soms tussen hem en de cliënt bestaat? Wat als de man zichzelf nodig heeft als psycholoog?

Het toepassen van zijn technieken op zijn eigen geest is allesbehalve vanzelfsprekend. Hier bestaat een interessante paradox voor mij die ik voor de lens plaats. In deze tussenruimte schuurt de psycholoog zijn sociale, publieke lichaam (zijn rol in de samenleving) met zijn intieme, private lichaam (mens-zijn).

Drie jaar lang heb ik onderzoek gedaan naar een man achter zijn eigen spiegel en heb ik een film gedestilleerd die ‘mijn’ psycholoog volledig uitkleedt en binnenstebuiten keert. Ik maak een machteloze psycholoog zichtbaar, die zichzelf zoekt en zijn eigen vijand lijkt te zijn geworden. Het tijdsverloop in de film verbindt verschillende kantelpunten uit het leven van de man gedurende een jaar. Met een bewust fragmentarische vertelling wil ik de kijker dezelfde verwarring laten voelen waarmee de hoofdpersoon zelf wordt geconfronteerd en worstelt. Ik wil de menselijke kwetsbaarheid - achter het masker van onze rol in een samenleving - zichtbaar maken en de ruimte bieden om te bestaan, om mens te zijn, in het snel veranderende sociale landschap waarin we leven.

De verwarrende, schurende relatie tussen het hoofd en het lichaam van de protagonist vertaalt zich naar de manier waarop werd gefilmd. Door een rustige, langzame, stabiele beeldvoering, met weinig knipwerk in de montage, gaat de focus naar de essentie van de scènes en kan de ervaring van de kijker gaan naar de details van de lichamelijkheid binnen de registratie. Taal is naar mijn mening een emotioneel gekleurde constructie waar we ons vaak achter verschuilen in een poging om onze echte innerlijke wereld tastbaar te maken. Ik wil kwetsbare mensen zichtbaar maken tussen de gesproken taal in. Dit door middel van een cinematografie die focust op de intimiteit van de hoofdpersoon. Het medium film herdenken om de ruimte te scheppen voor een eerlijke lichamelijke narrativiteit. Mijn intentie was om zowel een horende als anders-horende kijker een zo evenwaardig mogelijke audiovisuele kijkervaring te geven.

 

QUOTE

Mickaël Pelissier, protagonist:

“De plaats van onderzoek waarin Karel mij bracht tijdens het draaien van deze film is die van sensitiviteit, zelfs van energie, van lichamen, objecten, plaatsen. Taal gaat verder dan woorden en maakt plaats voor een taal die de omhulling van het lichaam overstijgt, die haast gaat transcenderen. De film is gemaakt met een liefdevol team dat houdt van en nieuwsgierig is naar Karels visie en beweegreden.”

 

CAST

Mickaël Pelissier, Giada Castioni, Casper Wubbolts, Evgenia Brendes, Hilde Wils & Benjamin Ramon

 

CREW

Directed by Karel Tuytschaever
First assistant director, Louise De Groef

Production manager, Erik ‘Wolf’ Moonen

Sign language interpreter on set, Lissa Zeviar

Scenario, Karel Tuytschaever
Writing advice, Nathalie Haspeslagh
Dramaturgical advice, Melinda Van Berlo
English translation, Martha Gardner
Translation to International Sign Language, Jorn Rijckaert & Jaron C. Garitte

Director of Photography, Lothar Legon
First Assistant Camera & Focus Puller, Giel Dhaenens Gaffer, Henry Commerman
Sound recordist & Boom Operator, Bruce Stevens Art director, Gert Stas
Costume Designer, Chris Snik
Assistant Costume Designer, Eli Verkeyn
Make-up & Hair Artist, Alexander Kinds
Casting, Karel Tuytschaever
Catering, Erik Moonen
Set photographer & Making-of, Joery Erna

Edited by Karel Tuytschaever
VFX artist, Arno Ringoet & Bart Winckers Colour grading, Kene Illegems

Sound design & mixage, Frederik Van de Moortel Foley artist, Elias Vervecken
Foley recording studio, Rec‘N Roll
Foley studio engineer, Loïc Mulleneers

Location holders, Doktershuis Antwerp, Van der Valk Hotel Brasschaat, Art Center Hugo Voeten Herentals, ZEIT - Luc Franken Antwerp, Municipality Bergen Op Zoom, Q-park Antwerp, Koen Verkeyn - Chris Snik, Erik Moonen - Sarah Van Loon, Sint-Lievenscollege Antwerp

Thanks to, Dr. Ghada Ed Marogy, Bruno Maertens, Victor Lange, Sigrid Spruyt, GP group De Markgraaf Antwerp, Voordekunst, B&B hotel Antwerp, Squash Casteleyn Boom, Marlies Janssens, Sabrina Haazen, Manu Kamanda Special thanks to Lisa Reinheimer, Wim van Stam, Dirk Verhoeven, Leon Caarls, Joke Daniëls, Petra Damen, Pieter Desmet, Joery Erna & Lumière Antwerp

Crowdfunders, Bart Hinderks, Bart van Merode, Chris Embrechts, Elke Van Mello, Guido Verelst, Klaartje Lambrechts, Leen Dendievel, Martine Van Canegem, Nathalie Haspeslagh, Nico Krols, Peter Anthonissen, Veerle Segers, Wim De Smet & those who wish to remain anonymous
Sponsor, Visual Box

A production of BARRY - Karel Tuytschaever
Co-producer, DansBrabant