Deze website wordt niet langer ondersteund in Internet Explorer. Update hier je browser voor een betere ervaring.
Wie zit er in Parijs? Maak kennis met de lichting van 2021.
Anne Marijn Voorhorst (1992) is schrijver van poëzie, proza, en kunstkritiek. Daarnaast tekent en dj’t ze, en werkt ze voor een kunstinstelling in Den Haag. Haar werk verscheen o.a. in de nY, de Internet Gids, Metropolis M en Tubelight. Ze volgde de opleiding Beeld en Taal aan de Gerrit Rietveld Academie en de MA English Literature in a Visual Culture aan de Vrije Universiteit.
Daan de Jager (1994) studeerde Rechtsgeleerdheid en Germanistiek en volgde een jaar Woordkunst aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, waar hij les kreeg van onder meer Bart Moeyaert en Lucas Vandervost. Zijn werk verscheen bij Königshausen & Neumann en bij De Nieuwe Oost. Dit najaar maakt hij met celliste Katharina Gross de voorstelling Een Kind naar Thomas Bernhard, op uitnodiging van de Oostenrijkse Ambassade. Zijn literaire werk ziet hij als reisverslagen van doorkruiste surreële landschappen.
Dagmar Bosma (1994) is kunstenaar, schrijver en curator. Hen rondt dit jaar de Master Fine Art aan het Piet Zwart Instituut in Rotterdam af met werk dat het transformatieve karakter van verval onderzoekt. Dagmar is redacteur bij literair tijdschrift nY en coördinator bij Page Not Found, een ruimte voor artistieke publicatie.
Elise Tumba Kiambi (1999) doet vooral aan spoken word, maar schrijft ook gedichten die bedoeld zijn voor het blad in de hand. Wat haar bezighoudt is identiteit als dynamisch begrip en levend wezen. Ze beschouwt het persoonlijke als publiek eigendom en verkent de perceptie van het Zelf door de ogen van Anderen. Onlangs creëerde ze enkele videogedichten voor onder andere Het Bos en Slam-T.
Emma Zuiderveen (1992) is dichter, activist en scheikundige. Momenteel werkt ze aan een PhD binnen klimaatwetenschappen over de ecologische voetafdruk van nieuwe biomaterialen en zet ze met een klein collectief het platform 'Groen Huiswerk' op. Ze publiceerde onder andere bij De Optimist,
Hard//hoofd, Tijdschrift Ei, Op Ruwe Planken en in de Seizoenszine Herfst (2020) en maakt samen met Tarif El-Fasih de podcastserie ‘De Wereld en de Dingen’.
Jorik Amit Galama (1992) is filmmaker en schrijver. Na de opleiding Beeld en Taal van de Gerrit Rietveld Academie werd hen geselecteerd voor het Slow Writing Lab. Op dit moment volgt hen aan de Nederlandse Filmacademie de master Artistic Research in and through Cinema. Hun werk werd o.a. gepubliceerd in De Revisor, Kluger Hans, Tubelight en Metropolis M.
Kenneth Berth (1996) is een radio- en documentairemaker. Hij maakte podcasts over vaststaan in de file voor BBC Radio 3, over uit je raam kijken voor NPO Radio 1 en VPRO en over zingen voor Studio Brussel. Voor Radio 1, MNM en Klara maakte hij ook documentaires. Daarnaast presenteert hij op Studio Brussel en werkte mee aan projecten van Het Nieuwstedelijk in Leuven, de Schouwburg van Kortrijk, het Concertgebouw van Brugge en de Brakke Grond in Amsterdam. Op dit moment volgt hij de ‘Master in Theatre’ aan de Toneelacademie van Maastricht waarin hij de wisselwerking tussen radio, tekst en theater onderzoekt.
Kiriko Mechanicus (1995) is afgestudeerd culinair historicus en doet momenteel de regie documentaire opleiding op de Nederlandse Filmacademie.
Als schrijver is ze werkzaam voor verschillende online platforms zoals Vice, Brandpunt+ en The Quick and the Brave. Ze is vaste tafelgast van actualiteiten-podcast Dit Wil Je Weten en cinema-podcast Celebrating Cinema van Lab111. Naast schrijven maakt Kiriko documentaires, theater, gastronomische kunst, geeft ze workshops over culinaire geschiedenis, is ze modefotograaf, schikt ze bloemen en ontwikkelt ze nieuwe gerechten. Ze wordt het gelukkigst wanneer al deze elementen allemaal tegelijkertijd samenkomen.
Laure-Anne Vermaercke (1996) is dichter. Ze is een van de drijvende krachten achter Auw La en was binnen en buiten België al op verscheidene podia te zien. Haar werk verscheen eerder al in/op Dilemma, Waar Zine de Vrouwen en Notulen van het Onzichtbare. In de zomer van 2018 toerde ze mee met de Poëziebus en in de herfst van 2019 publiceerde ze samen met Marie Bockaert het chapbook FEAR/JOY of Missing Out bij Marktcorruptie.
Marieke Ornelis (1999) is schrijver, theatermaker en volgt de regieopleiding aan de Toneelacademie Maastricht. Ze vraagt zich af wat waarheid is in een wereld waar wij onze realiteit construeren aan de hand van onze verhalen. Ze leest ondertussen dagelijks haar horoscoop-app en koestert een mateloze fascinatie voor deep-fakes en tabloids. Marieke bewandelt de grenzen tussen poëzie, theater en film, brengt teksten op podia, en haar gedicht Kamers werd geprojecteerd op de gevel van Het Paleis in Antwerpen.
Marte Hoogenboom (1994) is hoofdredacteur van het literair-culturele tijdschrift Hard//hoofd en werkt als eindredacteur voor OneWorld. Ze ontkent tevergeefs dat dat haar een culturele gatekeeper maakt. Ze schrijft voornamelijk over taal en gender en gelooft niet zo in het verschil tussen fictie en non-fictie.
Maxine Palit-de Jongh (1993) schrijft toneel, poëzie, proza en scenario en combineert deze vormen in haar werk. Ze is gefascineerd door verrassing, toeval en dialogen waarin ongemak tot wonderlijke ontmoetingen leidt. Ze heeft geschreven voor en voorgedragen bij Mooie Woorden, Orkest de Ereprijs, Poezieclub/Awater en Theaterkrant Magazine. Maxine is afgestudeerd aan Writing for Performance aan de HKU en is onderdeel van Slow Writing Lab VI van Het Nederlands Letterenfonds waar ze onderzoek doet naar meertaligheid als instrument en wat dat betekent voor haar schrijverschap.
Phaedra Derhore (1990) is een freelance striptekenaar en illustrator. Ze studeerde aan Sint-Lucas Brussel waar ze een Master in Beeldverhaal behaalde.
Haar autobiografische graphic novel Doorsnee werd gepubliceerd door uitgeverij Oogachtend in 2018. Phaedra geeft workshops graphic novel schrijven, organiseert Drink & Draws en is vaak al tekenend terug te vinden in de Leuvense koffiebars. Ze vertelt openhartige en persoonlijke verhalen in haar eigen beeldtaal met afwisselend weinig of veel woorden.
Via haar beeldverhalen wilt ze zichzelf op een eerlijke wijze uitdrukken en zo een betekenisvolle connectie leggen met de lezer.
Pim Lammers (1993) schrijft zowel voor kinderen als voor volwassenen. In 2017 debuteerde hij met Het lammetje dat een varken is (illustraties: Milja Praagman), het eerste Nederlandse transgenderprentenboek. Hiervoor ontving hij een Zilveren Griffel en werd daarmee de jongste winnaar in de geschiedenis van de prijs. Hij studeerde Politicologie en Nederlandse letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Momenteel werkt Pim aan zijn allereerste poëziebundel voor kinderen Ik denk dat ik ontvoerd ben, dat bij Uitgeverij Querido zal verschijnen.
Robin Goudsmit (1992) is journalist bij Trouw. Ze studeerde filosofie en Cultural Analysis aan de Universiteit van Amsterdam en aan de Rijksuniversiteit Groningen. Eerder werkte ze onder andere voor weekblad De Groene Amsterdammer. Ze is vooral geïnteresseerd in hedendaagse vraagstukken over identiteit, collectief trauma en herinneringscultuur.
Sanne Aletta van Otten (1990) werd geboren in Amsterdam en groeide op in een Fries dorp, waar ze veel tijd doorbracht in het bos, op de rug van haar IJslandse paard. Ze studeerde Nederlandse taal en letterkunde en werkt nu voor een koffiebranderij in Gent. In haar verhalen balanceert ze graag op de dunne grens tussen verbeelding en werkelijkheid. Ze deed mee aan De Zomerkaping 2019 waar ze leerde werken met audio. Sindsdien maakt ze korte audio-documentaires. Haar werk verscheen in Kluger Hans en ZINK en ze werd genomineerd voor de NTR podcastprijs 2020.
Sophia Blyden (1993) is schrijver, spoken word artiest, redacteur en programmamaker. Het vertellen en delen van persoonlijke verhalen vormt de rode draad in haar werk en ze gelooft sterk dat de kracht van kwetsbaarheid mensen verbindt. Ze schrijft graag over en organiseert evenementen rondom thema's als feminisme, mentale gezondheid en de liefde. Sinds 2020 is ze aangesloten bij kunstcollectief ROEM en werkt ze als redacteur voor VPRO's Brommer op zee.
Sumai Yahya (2000) schrijft gedichten en kortverhalen, maakt films en doet aan fotografie. Hij won de Jonge Campert-prijs voor beste dichter op het Winternachten Festival 2018. Hij houdt van het leven en van de zoektocht naar betekenissen, die terugkomt in zijn werk. Sumai Yahya studeerde aan de internationale school UWC Maastricht, waar hij medeorganisator was van het kunstfestival Amplify.