Deze website wordt niet langer ondersteund in Internet Explorer. Update hier je browser voor een betere ervaring.
Frank Herrebout (1957) is een Nederlandse documentaire filmmaker. Veel van zijn films, zoals The Fallen Astronaut (2020) en Secret Exhibition (2016) richten zich op bijzondere onderwerpen in de kunst. Hij schreef, regisseerde en produceerde tevens een aantal lange en korte speelfilms, waaronder Zuster Lydia, geselecteerd voor de competitie van het Gouden Beer Filmfestival van Berlijn. In 1982 maakte hij tijdens zijn filmstudie een aankondigingsfilm voor De Bankroet Jazz naar scenario van Paul van Ostaijen, een film die hij 25 jaar later samen met Leo van Maaren zou realiseren.
Leo van Maaren studeerde Nederlandse Taal en Letterkunde aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Daarna was hij werkzaam als scenarioschrijver en filmproducent. Als regisseur was hij verantwoordelijk voor een aantal literaire en historische documentaires, zoals De Bankroet Jazz, naar een scenario van Paul van Ostaijen; The Timbertown Follies over een revuegezelschap bestaande uit geïnterneerde Britse marinesoldaten tijdens WOI; Hoop op Toekomst over de situatie van Belgische vluchtelingen in Nederland tijdens de Eerste Wereldoorlog; Plots hel het werd waarin de filmklassieker ‘The Battle of the Somme’ en het gedicht ‘Het verhaal van den provinciaal’ van Jac. Van Looy een grote rol spelen; en Bart van der Leck - Zijn eigen Stijl over de schilder die een beslissende invloed had op De Stijl, maar daarna resoluut zijn eigen weg ging.
Tom Van Bauwel speelde als acteur bij verschillende theatergezelschappen in binnen- en buitenland, waaronder Theater Zuidpool, NTG, KVS, Ro Theater, Monty en Het Nieuwstedelijk. Daarnaast bleven ook de rollen voor film en televisie niet uit, en al snel ontwikkelde hij zich ook als theaterregisseur. Zo speelt én regisseert hij bij theaterhuizen als Zuidpool, K.V.S, N.T.G, Noord Nederlands Toneel, Ro theater, Het Toneelhuis, Het Nieuw Stedelijk en BAFF. Van dit laatste gezelschap is hij ook enkele jaren de artistiek leider.
Een constante in zijn theaterwerk is de pure liefde voor het woord. Zo ontstaan solovoorstellingen als Vorm Vormt Vormen (op basis van het werk van Paul Van Ostaijen), De Schipbreukeling van Benno Barnard en de veelgeprezen monoloog Kroniek van een karakter (gemaakt uit de brievenboeken van Jeroen Brouwers). In 2015 speelt hij opnieuw een monoloog getiteld Verdacht geschreven door Peter Terrin. Met saxofonist Ben Sluijs speelt hij nog regelmatig een nieuwe voorstelling op basis van het werk van Van Ostaijen, getiteld Gebruiksaanwijzing der lyriek.
DIT INTERESSEERT JE VAST OOK: